Hvorfor gamelan i Danmark

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /customers/a/1/c/javagamelan.dk/httpd.www/sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /customers/a/1/c/javagamelan.dk/httpd.www/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 745.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /customers/a/1/c/javagamelan.dk/httpd.www/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 25.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /customers/a/1/c/javagamelan.dk/httpd.www/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /customers/a/1/c/javagamelan.dk/httpd.www/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.

Det virker måske mærkeligt på nogle, at slæbe et stort centraljavansk gamelanorkester ind på en dansk skole. Det er stort og tungt. Det er fremmedartet, mange vil ligefrem sige ’eksotisk’. men det kan noget, som der er brug for i skolen.

  • Hvordan får vi brudt med mønstret hvor klassens fire smarte drenge hver gang stiller sig bag trommer, keyboard, guitar og bas i musiktimerne, mens pigerne altid synger?
  • Hvordan får vi generobret kreativiteten i musikfaget og givet eleverne mod til ikke altid at skulle lyde som det de kender?
  • Hvordan skaber vi rammer hvor musikalsk dygtige og mindre dygtige, erfarne og mindre erfarne, kan spille sammen uden at nogle føler sig ’for gode’ mens andre føler sig ’i vejen’ – en ramme hvor ingen er overflødige?
  • Hvordan skaber vi rammer hvor en hel klasse kan spille meningsfuldt sammen?
  • Hvordan får vi elever med anden etnisk baggrund involveret i skolernes musikudøvelse?

Det er nogle af musikundervisningen spændende udfordringer. Siden 2006 har vi arbejdet med den javanske gamelanmusik ind i de danske klasseværelser. Det er der mange forskellige grunde til:

  1. Det store, imponerende centraljavanske bronze- instrumentarium har en størrelse som gør det muligt for en hel klasse at spille samtidigt: ca. 22-25 instrumentpladser bag de forskellige (overvejende slagtøjs) -instrumenter. Hvis man dublerer eller deler instrumenterne mellem flere, kan endnu flere deltage.
  2. Mange af instrumenterne kræver ingen særlige motoriske eller tekniske færdigheder som skal opøves og trænes før der kan spilles. De anslås med en hammer eller en kølle, noget alle kan finde ud af.  Derfor kan alle være med, med det samme. Og elever med praktisk musikerfaring kan her spille meningsfuldt sammen med elever uden musikerfaring.
  3. Instrumenterne er fascinerende i deres blotte fysiske frem¬træden og vækker tilskuere og tilhøreres lyst til selv at prøve.
  4. Instrumenternes udformning åbner for klangoplevelser, som er meget anderledes end dem vi kender fra vestlige instrumenter og musik¬kulturer. De inspirerer følgelig til udforskning af nye musikalske universer.
  5. Kun få personer i Danmark har forestillinger om, hvordan indonesisk musik lyder, det er derfor muligt at gå i gang med åbent sind uden at blive begrænset af musikalske forventninger og fordomme.
  6. Traditionelt er gamelanmusikken lagdelt på en sådan måde, at alle har klare pladser i den musikalske helhed, og så både øvede og uøvede kan spille sammen med et ligeværdigt musikalsk udbytte. Det giver mulighed for nogle socialiserende styrker.
  7. Instrumenterne vil kunne bruges til javansk musik, med de klanglige og strukturelle udfordringer den musik byder på, men de vil også kunne bruges i forbindelse med kompositionsforløb (mange vestlige, også danske, komponister er inspireret af indonesisk gamelanmusik), til forskellige blandingsformer med javansk og vestlig musik og i mere terapeutiske sammenhænge.